Grattismeddelanden kan vara korta, men också låånga.

Efter att ha gosat lite i soffan med Hank (ni vet, Hank från tv-serien, Hank the Hunk) så ska jag snart vila huvudet mot kudden. Jag har alltid ett problem innan jag ska sova och det är att jag måste sysselsätta mig en sista gång. Läsa ett kapitell eller läsa tidningen. Ibland borstar jag igenom håret ordentligt eller skriver lite i min lilla Prestige.
Igår roade jag mig med att skicka iväg ett långt "grattis-sms" till Stumpen som fyllde. Med viss censur i meddelandet så lät det ungefär såhär:

"Det är trehundrasextiofem dagar på ett år, då det inte är skottår, då det är endast är trehundrasexitofyra dagar. Säg att du i genomsnitt idkar samlag varannan dag, hela året, då blir det alltså etthundraåttiotvå gånger på ett skottår. Dina p-piller kostar tjugofem kronor för tre månader, alltså hundra kronor för ett helt år. Det blir alltså en krona och åttiotvå öre per tillfälle. Eftersom det är svårt att betala om du inte betalar med kort avrundar vi till nätt och jämt två kronor. Eftersom du, idag, fyller tjugo år kommer du få betala dina p-piller själv. Ett svagt minne säger mig att det kostar tvåhundrafemtio kronor för tre månader, alltså ettusen kronor per år. Detta blir, om vi fortfarande leker med tanken att du har sex varannan dag och det dessutom är skottår, för varje samlag fem  komma fyramiljonerfyrahundrafyrtiofemtusenfemtionio kronor. Hade du sparat alla dessa p-piller hade du i runda slängar tjänat fem kronor och femtio öre. Om du som genomsnittlig kvinna lever tills du är sjuttio år gammal och är befruktningsbar mellan tretton till femtiotre års ålder, totalt alltså fyrtio år så blir det fyrtiotusen kronor på en hel livstid. Vet du händelsevis hur mycket godis du skulle kunna köpa för de pengarna? Eller hur många afrikanska barn som skulle kunna få en utbildning? Hur många biaframagar du skulle kunna rädda? Hur många plåster du skulle kunna bidra med till sjukhusen i Gaza? Men jag tycker du borde strunta i det eftersom det är din födelsedag i ca fyra minuter till och du borde leva livet medans DU har det kvar. Grattis!"

Kort och konsist sådär. . .

Nu är det nattinatt.

P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback