De ringer från Radiotjänsten

Tittar på tv med Mamo och Henko ny då reklamen för tv-licensen kommer upp. Ni minns väl hur den går?
"Du har väl inte glömt att betala tv-avgiften?"
Då tittar mamma på mig och säger:
"Nej, jag tänker inte kommentera det här. Jag tänker inte..."
Henke svarar:
"Nej, vi har inte glömt att vi har betalat tv-avgiften!"

Jag kan väl ta på mig det där lilla misstaget. Det är ju inte så stort, menar jag.
Henke har aldrig betalat tv-avgiten tills dess att de bestämmer sig för att göra en rutincheck genom att ringa min mamma. Meeeen eftersom mitt mobilnummer står på min mor så valde de bara ett nummer, av två möjliga. 50 % chans att de ringer mig - vilket de gör.
"Hej, vi ringer från Radiotjänsten. Är det Pirjo vi pratar med?"
"Eh, nä. Det är hennes dotter. Men ni kan få nummret till henne!"
"Nej, nej. Vi tänker bara ställa en simpel fråga. Vi ser att ni inte betalat någon tv-avgift? Har ni en tv hemma?"
"Men du får ta det med min mamma!"
"Men du kan väl bara svara? Du bor väl hos henne? Har ni en tv hemma?"
"Men, du får ta det med henne. Jag... Vet inte!"
"Men, har ni det eller har ni inte det? Eller en radio?"
"Men..."
"Säg som det är?"
"JAAA! Vi har en jävla tv. Men du får ta det med min mamma...."
"Tack, vi skickar en faktura."
"Okej. Tack. Eller nått..."

Så tokigt det kan bli, jag tycker bara det är lite taskigt att spela ut mig. Alla vet väl att man har en tv hemma? Och när jag säger att de ska ta det med min mamma så...? Jag kanske inte skulle svarat. Jag kanske bara skulle lagt på. Jag kanske ska sätta mitt nummer på mig? Jag har ju ingen egen tv. . .

P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback