Vad är en STD?

Då satt man i soffan igen då.

När jag kom till skolan och fick se vad jag skulle göra höll jag på att stupa i backen. Hör och häpna. I backen. Jag menar det. Fullstädigt med näsan före.
Nej, nu är det ingen träslöjd, simlektion eller tyska (som jag aldrig läst) utan jag ska informera mina elever om Sex och Samlevnad. I mitt huvud vad bara ett enda stor kaos.
Jag hade en film, lite papper och några broschyrer men jag tycker trots det att jag fick ihop lektionen rätt bra. Filmen var från 70-talet, seeerri. Skrattade inte eleverna så gjorde jag det i alla fall.
Däremot visste inte jag vad STD-sjukdomar var för något. Inte en susning men på pappret stod det minsann "informera alla elever om vilka STD-sjukdomar det finns och vad de innebär". 118110 har blivit i alla fall min bästa kompis så det fick hjälpa mig idag. Svaret löd:
En STD är en sexuellt överförbar sjukdom (Sexually Transmittable Disease på engelska) som klamydia, gonorré, HIV/AIDS eller andra STD. Sprids genom samlag, slidvätska och även kyssar. Misstänker du att du är smittad rekommenderar vi dig att kolla dig.

Värsta påhoppen, men whatever.

Nu ska jag försöka jaga efter lite mat, då det är dåligt med den varan i Brinken, sen tänkte jag åka och träna. Ska ju städa nere i källaren men. Suck.

Hörs!
P

Kommentarer
Postat av: Sarah

När jag höll i några sexualkunskapslektioner på pm så skulle jag bland annat försöka förklara vad "barriärhinder" och "livmodersinlägg" var för några preventivmedel.



Jag gissar på kyskhetsbälte på det första? ;)



Rätt kul i alla fall, jag har aldrig sett så många intresserade (eller tomatfärgade) elever på samma gång, speciellt inte i en åttondeklass. Power to the vikarie liksom!

2009-05-18 @ 21:22:19
URL: http://cancan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback